Organisatieadvies

Een cliënt had een onderneming met twee activiteiten. De directeur richtte zich met name op de activiteit waar zijn hart lag. Hij liet de basis activiteit, waarmee het bedrijf groot geworden was, over aan zijn rechterhand. Doordat de aandacht verdeeld werd over de verschillende acitiviteiten en er niet gestuurd werd op resultaten, maar op gevoel, ging het mis en werd mijn hulp ingeroepen (de bank wilde het krediet opzeggen)

Na inventarisatie van de problemen, kwamen de volgende zaken boven:

  • de activiteiten waar de directeur zijn aandacht met name oprichte waren niet winstgevend en konden alleen winstgevend worden, indien er nog meer in geïnvesteerd werd.
  • de basis activiteit werd door gemis aan echte sturing (de aandacht van de directeur was immers gericht op de verkeerde activiteit) en te lage marges niet winstgevend genoeg.

Afgesproken werd:

  • de niet winstgevende activiteiten werden afgestoten (weliswaar met een eenmalig verlies);
  • de focus werd weer geheel op de basis gelegd.

Acties:

  • de bank werd het plan uitgelegd en met deze bank werden concreet haalbare afspraken gemaakt;
  • vele kostenbesparingen werden doorgevoerd (personeel, accountantswisseling etc.)
  • daarnaast is er gezocht naar uitbreiding van deze basisactiviteiten en deze is gevonden in de vorm van een samenwerking met een middelgroot bedrijf.

Na meer dan een jaar hard en lang werken en veel ontberingen verder heeft deze directeur/ ondernemer zijn onderneming geheel op de juiste koers en is klaar voor de verdere toekomst, waarbij hij nu - door deze ervaring - door elke storm kan varen.